Barn som bli glad i naturen, tar vare på den.

Det er en av holdningene vi jobber for at elevene, som kommer her på leirskole, skal ha med seg hjem igjen etter en uke på leirskole. 

SONY DSC

Leirskolesesongen er delt opp i to, med eget konsept for vinter og vår/høst. Både stedet og omgivelsene gjør at det er godt tilrettelagt for årstidene.

Men felles for begge sesongene er at stimulering av interesse og kunnskap om naturen, og at alle som er med skal oppleve følelsen av mestring.

– Sjusjøen er spesielt fordi der finnes noe for alle. Vi tilpasser opplegget slik at alle skal kunne reise hjem igjen med en god opplevelse. Sjusjøen har flotte tilrettelagte stier og løyper for alle, muligheten for topptur i dobbelt forstand er absolutt til stede, sier Rúni úr Árantsstovu, pedagogisk leder ved leirskolen.

Han ramser opp en rekke punkter som er viktige for at elevene skal få et innblikk i naturforståelse og menneskets bruk av naturen.

Vi vil at elevene skal bli glad i naturen. Det gjør vi ved å: 

være ute i naturen sommer eller vinter

• utforske nye måter å være ute i naturen på

• få kunnskap om naturen

• lære om samspillet i naturen

• lære om menneskets samspill med naturen fra istiden til våre dager

• få dem til å forstå at vi er avhengige av artene i naturen og derfor må ta vare på dem

• la dem forstå at vi mennesker er en del av naturen

• la dem forstå at vi mennesker er avhengige av naturen

– Vi bruker fjellet, vannet og Maihaugen nede i Lillehammer i vårt konsept. Alt for at barn skal bli glade i og kunne bruke naturen mer og for å sette vår historie på tidslinjen, sier Rúni úr Árantsstovu.

You may also like...